فهرست عناوین صفحه

تعریف بازاریابی دیجیتال

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال نام اصطلاحی است که امروزه بسیار رواج پیدا کرده است و دیگر کمتر کسی را میبینیم که نام آن را نشنیده باشد. این اصطلاح ممکن است بسیار گیج کننده به نظر برسد اما یکی موثر ترین و قدرتمند ترین جنبه های تجارت الکترونیک به شمار میرود.

از آنجا که اکثر کسب و کار ها در تلاش اند برای فروش بیشتر محصولات خود و اخذ سهم بیشتر در بازار از تکنولوژی های روز استفاده کنند، استفاده از تکنیک های بازاریابی دیجیتال و ابزار های آن میتواند یک انتخاب بسیار هوشمندانه در راستای رشد فزاینده ی کسب و کار ها باشد.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

وب سایت Hubspot به عنوان یکی از سایت های معتبر در زمینه بازاریابی دیجیتال و استراتژی محتوا در تعریف بازاریابی دیجیتال این گونه ذکر می کنند که این عبارت یک چتر مفهومی است.

اگر چه تعریف واحدی از بازاریابی دیجیتال در دست نیست، اما به نظر می‌رسد بتوان تعریف زیر را تا حد خوبی، فصل مشترک توضیحات رایج در زمینه بازاریابی دیجیتال در نظر گرفت.

به بیان خیلی ساده دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی است که در بستر دیجیتال انجام میشود. درواقع همان اصول و نظریه ها بازاریابی سنتی در این شیوه نیز اعمال میشود منتهی تمام این موارد در بستر وب و با استفاده از ابزار های آنلاین صورت میگیرد. برای درک بهتر این موضوع، بیایید یک مقایسه کوتاه بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی انجام دهیم.

 

در بازاریابی سنتی:

شما به یک دفتر کار، فروشگاه یا هر مکانی که مشتریان بتوانند به صورت فیزیکی به شما مراجعه کنند احتیاج دارید.
احتمالا به یک فروشنده حرفه ای برای اقناع مشتریان و فروش محصولات خود نیاز دارید.
برای تبلیغات محصولات و خدمات خود از ابزار هایی مثل چاپ تراکت ، بیلبورد ، رادیو و تلویزیون ، تبلیغات تلفنی ، اس ام اس مارکتینگ و… بهره میبرید.
دامنه تبلیغات شما منطقه، شهر و نهایتا کشور را در بر خواهد گرفت.

اما در بازاریابی دیجیتال:
خبری از مکان فیزیکی نیست و مقر اصلی شما سایت شماست (که با هزینه ای اندک و خرید هاست و دامنه میتوانید آن را داشته باشید)
نیازی به حضور فیزیکی افراد ندارید و درواقع شما با استفاده از متن، عکس، ویدیو و هرآنچه که در قالب محتوا یا کانتنت در فضای وب به اشتراک میگذارید، با مخاطبان خود ارتباط برقرار میکنید.
برای تبلیغات از از تکنیک هایی مثل بازاریابی شبکه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی ویروسی، ویدیو مارکتینگ و هرآنچه که بر مبنای فضای آنلاین باشد بهره میبرید.
دامنه تبلیغات شما محدود به منطقه و شهر نیست و کشور نیست و میتوانید به صورت جهانی تبلیغات خود را انجام دهید.

مزایای دیجیتال مارکتینگ

مزایای دیجیتال مارکتینگ را می توان به صورت زیر عنوان کنیم:

دسترسی دائم به خدمات
بازاریابی اینترنتی به صورت ۲۴ ساعته
تغییرات به روز
پاسخ گویی به مشتریان در تمامی ساعات روز
قبول سفارش براساس درخواست مشتری
کاهش هزینه های بازاریابی اینترنتی
کم تر شدن زمان انتظار دریافت محصول و خدمات
جایگزینی دیجیتال مارکتینگ نسبت به تبلیغات سنتی باعث می شود از رقبای خود پیشتاز باشیم همچنین از مزایای دیجیتال مارکتینگ می توان به این نکته اشاره کرد که رابطه عمیق تر و مداوم تری با مشتریان برقرار کنیم.
اهمیت دیجیتال مارکتینگ چیست؟
دریافت نظرات مثبت و بازخورد مشتریان درباره کسب و کار یا محصولات شما می‌تواند مشتریان جدید را جذب کرده و ارتباط بلندمدتی میان آن‌ها و برندتان ایجاد کند. اما مراقب باشید! چراکه این نظرات می‌توانند مانند شمشیر دولبه عمل کنند. همان‌طور که بازخوردهای مثبت، سایر افراد را تشویق به خرید از شما می‌کنند، نظرات منفی می‌توانند به طور جدی به کسب و کار شما صدمه وارد کنند. به همین دلیل، به عنوان صاحب یک کسب و کار آنلاین باید به این اطمینان برسید که اثرات دیجیتال مارکتینگ را زیر نظر دارید و از مزایا و اهمیت آن غافل نیستید. در ادامه قصد داریم شما را با چند مورد از دلایل مهم بودن بازاریابی دیجیتال و میزان اهمیت آن آشنا کنیم.

رشد بیشتر مشاغل کوچک

اهمیت بازاریابی دیجیتال برای شغل‌های کوچک و نوپا این است که می‌توانند روش بازاریابی مورد نظرشان را متناسب با بودجه خود انتخاب کرده و با کم‌ترین هزینه ممکن به مخاطبان بیشتری دسترسی داشته باشند. در ده سال گذشته، فروش محصولات و خدمات برای شغل‌های نوپا همراه با چالش‌های زیادی بوده است. چراکه آن‌ها مجبور بودند برای معرفی برند خود به جوامع بزرگ‌تر، متحمل هزینه‌های گزاف شوند که البته تضمینی هم برای موفقیت آن‌ها وجود نداشت!

نرخ تبدیل بالاتر
کسب و کارهایی که اقدام به استفاده از تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ می‌کنند، می‌توانند درصد بیشتری از بازدیدکنندگان خود را به مصرف‌کننده تبدیل کنند. سئو، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ ازجمله روش‌هایی هستند که نرخ تبدیل بالایی دارند. چراکه می‌توانند برای ارتباط با مشتریان، یک کانال ارتباطی سریع و تاثیرگذار ایجاد کنند. البته ممکن است ترافیکی که در سایت خود دریافت می‌کنید، همواره نتیجه‌بخش نباشد. به همین دلیل دیجیتال مارکتینگ این امکان را به شما می‌دهد که تنها با کسانی که به خدماتتان نیازمند هستند، تماس بگیرید.

بازاریابی مقرون به صرفه
یک کسب و کار، قبل از آن‌که شروع به دریافت سود کند، لازم است در منابع خود صرفه‌جویی داشته باشد. بازاریابی دیجیتال به شما این امکان را می‌دهد که به صورت هم‌زمان و با بودجه خود بتوانید با مشتریانتان ارتباط برقرار کنید. شما می‌تواند باتوجه به بودجه خود، استراتژی‌های موجود در دیجیتال مارکتینگ را به کار بگیرید و بهترین استفاده را از آن‌ها ببرید. دقت داشته باشید که اگر سرمایه محدودی دارید، باید با سرعت بیشتری مخاطبین خود را هدف قرار دهید و زمان را از دست ندهید.

گسترش مخاطب
ازجمله مهم‌ترین مزایای بازاریابی دیجیتال و دلیل مهم بودن آن، این است که می‌توانید مخاطب خود را افزایش دهید. بااستفاده از بازاریابی سنتی، کسب و کار شما محدود به منطقه جغرافیایی خاصی می‌شود. توجه داشته باشید که افزایش نرخ استفاده از تبلت و گوشی‌های هوشمند، شانس بیشتری برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطبین در شبکه‌های اجتماعی مختلف، ایجاد کرده است.

حل مشکلات مشتریان
با استفاده از تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ، همواره می‌توانید راه‌حل‌هایی برای برطرف کردن مشکلات مشتریان پیشنهاد دهید. حتی این امکان برای شما ایجاد می‌شود تا با دسترسی به چت، آن‌ها را با محصولات موردنیازشان آشنا کنید. سایت و صفحه‌های اجتماعی می‌توانند تبدیل به مکانی شوند که در آن مخاطب سوالاتش را بپرسد و پیشنهادات مورد نظرش را نیز ارائه دهد. از دیگر دلایل اهمیت بالای دیجیتال مارکتینگ در کسب و کارهای مختلف، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اندازه‌گیری موفقیت بازاریابی
افزایش اعتماد به نام تجاری
امکان تغییر در روش‌های مورداستفاده
آیا بازاریابی دیجیتال برای همه کسب و کارها پاسخگو است؟
به طور کلی، می‌توان گفت تمامی شرکت‌ها، کسب و کارها و حتی انواع کارخانه‌ها به نوعی، به بازاریابی آنلاین نیازمند هستند. بدون در نظر داشتن خدمات یا محصولی که تولید می‌کنید، استفاده از تکنیک‌ها و استراتژی‌های بازاریابی برای شناخت بهتر مشتری، ضروری است. به یاد داشته باشید که این مطلب به این معنا نیست که استراتژی دیجیتال مارکتینگ برای همه یکسان است. بلکه هر کسب و کاری، بنا به شرایط و حوزه فعالیت خود، باید استراتژی ویژه‌ای را به کار بگیرد.

از آن‌جایی که شاخه‌های این نوع از مارکتینگ و استراتژی‌های آن بسیار زیاد است، با انواع بودجه می‌توان هریک از آن‌ها را به کار گرفت. با استفاده از روش‌های دیجیتال مارکتینگ می‌توان میزان سود، نرخ بازگشت سرمایه و میزان دقیق ضررها و هزینه‌ها را به دست آورد. محاسبه این مسائل، با دقت بالا در بازاریابی سنتی کمی دشوار و حتی غیرممکن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *